Skip to main content

Csípán Emőke ar putea fi încadrată oricând la capitolul „curiozități”: ea conduce o mică distilerie, o afacere – Casa de Pălincă Csipán – nu tocmai tipic feminină. Am discutat cu ea despre afacere, despre calitatea pălincii și despre statutul ei profesional.

Ce înseamnă pentru tine local, atât în ceea ce privește produsele tale, dar și din perspectiva de client?

Cred cu siguranță că este un aspect important. Am încercat să ne clădim viitorul în străinătate, mai exact în Ungaria. A fost dificil. Și atunci, am decis să ne întoarcem acasă și să începem o afacere aici. Eu însumi cumpăr rar din magazine, țin mult la produsele locale.

Care este rațiunea pentru care ai abordat această dimensiune locală?

Știu din ce este făcut un produs și cine l-a făcut. Nu este important doar din punct de vedere al sănătății, dar și pentru că îl sprijin pe producătorul local care poate cumpăra, să zicem, ghete de sport pentru copilul său. Știu că banii rămân aici și nu se duc în altă parte.

 

Cât de dificil este, ca femeie, să reușești în acest domeniu al pălincii?

Există o doză de „masculinitate” (zâmbește) în acest domeniu cu siguranță, este o profesie de bărbat, însă cred că o femeie poate învăța orice, poate face orice, la fel ca un bărbat. Ea poate realiza tot ceea ce își dorește să realizeze. Este nevoie de timp pentru a te adapta, deși de multe ori este dificil, atât din punctul de vedere al furnizorilor, cât și al clienților.

 

Care este cea mai mare provocare pentru tine?

Cea mai mare provocare este să fiu capabilă să fac față. Acord mult mai multă atenție la ceea ce fac, acord o atenție deosebită calității. O parte din acest lucru constă în faptul că, în calitate de femeie, trebuie să fiu și eu la înălțimea sarcinilor.

 

Ce părere ai, este pălinca din anul curent întotdeauna mai bună decât cea din anul precedent?

Nu neapărat mai bună, eu nu așa văd lucrurile. În fiecare an calitatea fructelor se schimbă și, evident, acest lucru are o mare influență. N-aș spune nici că e mai bună, nici că e mai rea.

 

Unde vrei să ajungi din punct de vedere profesional? Ar putea să te ajute brandul Produs în Valea Nirajului în acest sens?

Obiectivul meu nu este popularitatea sau gloria mondială. Vreau să păstrez această afacere, de aceea lucrez. Vreau să-i consolidez imaginea și reputația, astfel încât ceea ce fac să fie bun, și în prezent, și peste zece ani. Cred că a face parte dintr-o asociație sau a face parte dintr-un bine mai mare te face mai bun. Nu oricine poate face parte din asta.

Asociația Microregiunea Valea Nirajului-Nyárádmente și Agenția pentru Finanțarea Investiților Rurale (AFIR) au semnat contractul pentru implementarea proiectului de Cooperare pentru dezvoltarea pieței locale prin integrarea lanțurilor scurte de aprovizionare cu produse locale în Miercurea Nirajului și împrejurimi pe data de 7 septembrie 2020. Logo-ul Produs în Valea Nirajului se realizează ca parte a proiectului și este finanțat de către Uniunea Europeană şi Guvernul României prin Fondul European Agricol Pentru Dezvoltare Rurală (EMVA – FEADR).